Sunday, March 6, 2011

Avdekking

.



En metode. Se nøyere på dette bildet. Det kan forstørres, hva tror man er motivet her, jo det er kirka i bakgrunnen, med to tårn, som man så vidt ser, jeg har ikke telelinse, Skałka. Der ligger hunden begravet, kryptisk, i dette bildet, for folk flest, men man ser sikkert at denne kirka er i sentrum. Jeg tok ca 5 slike bilder, fra Panorama kafé på toppen av Jubilat varemagasin. Flott, senere gikk jeg dit, og tok noen bilder, og på veien, der er det polske pantheon i kjelleren, der er begravd store polske helter, kunstnere, først og fremst, så vidt jeg husker, som Wyśpianski og Miłosz.
Videre er denne kirka helligdommen for Polens nasjonalhelgen Stanislaw, som ble drept av kong Boleslaw på 1000-tallet, biskop Stanislaus av Krakow. Kongen drepte ham egenhendig, etter legenden. Siden det dro alle konger dit til Skalka for å hedre Stanislaus og unnskylde seg overfor kirka på kongsmakten vegne.
Viktig polsk sted.
Hva som ligger bak, hva som ligger under, det tok tid før jeg fant dette stedet og visste noe om den og studerte den en smule. Skalka betyr noe slikt som høyde. Skalk? Det er hatt, flosshatt, som man hadde i gamle dager, her er ordet. Slavisk. Hva var det før.

No comments: