Friday, June 26, 2009

Om essens

 


Metafysikk, det må ofte tys til når man er uenig. Hva er det man bygger på når man sier det man sier. I min pågående politiske blogg, skal man se essens, ikke periferi, det er mitt mål, «enkeltsaker» får dermed liten plass foreløpig.
Immanuel Kants perspektiv, som er opplevelsen av at man ikke kan forstå noe i seg selv, slikt som «SV», er her å kunne bruke prompte, jeg skriver om SV for meg, så får andre skrive om SV for seg, «SV» er ingen fast størrelse. Som man kan være «for» eller «mot», «ta stilling» til.
Merkelig at mange tenker slik.
Videre, Dr. Berkeleys perspektiv, at ingen kan si noe annet enn det de oppfatter, og at det er det eneste som eksisterer, er videre anvendbart, at man kan si noe av hvordan man selv oppfatter SV, og det må bli respektert som sant, at andre oppfatter SV på en annen måte, er også greit. Da kan man snakke sammen om dette. Rolig. Respekt kreves.
«SV» fins ikke.
Jeg lurer på dette. Hvorfor tror folk at politiske partier er essensielle størrelser, hvor kommer dette fra. Hæ?
Det samme med Islam, kristendom, buddhisme, og så videre, man kommer ikke unna den personlige vurdering av enhver tekst og bevegselse, sorry.
I det gamle samfunn definerte man seg i forhold til noe, noe annet enn seg selv, det ga visst en hardt tiltrengt trygghet, «jeg er kristen», «jeg er muslim», og så videre, «jeg er vestlending», videre er dette helt ut i det aller ytterste, der man definere seg som «arbeiderpartimann» og «Vålerenga-supporter», trist. «jeg tror på reinkarnasjon», som om dette hjelper deg i ditt eget liv som leves hele tiden. Nå.
Jeg har en oppfattelse av SV som gjør at jeg finner det nyttig å jobbe i denne politiske bevegelsen, jeg anser det som en bevegelse, som er i ferd med å bli en skikkelig bevegelse, der det foregår diskusjoner hele tiden som jeg joiner, for fremtiden, vi er i forandring, change.
Folk møtes og diskuterer, fram mot et likeverdssamfunn. Flott.
For meg er dette en videreføring av min jobbing for å få Barack Obama som president i USA, en dialogisk president, nå på egen grunn, for det samme.
Posted by Picasa

No comments: