Sunday, May 31, 2009

Å tenke på polsk



Det er nok noe som må gjennomgås her, i forbindelse med min væren i Polen, det dreier seg om det enkle å se på polsk. Hvordan ser polakker. De ser rett på deg.
Jeg har merka det, men først nå er jeg meg det bevisst. Nordmenn ser nødtørftig på deg, med svakt sløret blikk, sutrende.
Merkelig! Jeg flytter ikke fokus dermed, her, når jeg ser på folk.
Og kan ta denne innstillingen i bruk, dermed vil jeg mer gå inn i mengden, dette merkes ubevisst.
Nokså fint ja.
Og jeg blir mindre stivsinnet, kan se folks blikk mer også da, tydelig, de forskjellige typer blikk, under denne overflaten, det bestemte, sinte, slørete, trøtte, innadvendte, the look.
Nyttig.
Hva dette betyr for tenkningen, må jeg da tenke litt på, i første omgang vil jeg tro de tenker mer tydelig enn oss nordmenn, de tenker klart.

No comments: