Monday, July 20, 2009

Avgang

 


Avgang
Nå tidlig på dagen er det snart Kraków, til en ny virkelighet, nytt samfunn, nye venner, ikke umulig, nie niemożliwy, jeg er klar som et egg. Tankene flyr, bussen går snart, en reise i tid og rom, 2 timer i fly, Krakow klokka 15. Nå er klokka 09.16. Norge, Oslo, på denne måten vil det forefinnes en drøm om å snakke rolig gående, andante, i tid og rom og forvente frihet der man er alltid.
Binde sammen Norge og Polen mer og mer, der det ikke er store forskjellene lenger, for begge land er meget sure og grinete og nasjonalistiske og innadvendte, det ses i valgkampen nå i Norge og i Polen tenker de kun på sitt. «Sitt». Uff.
Nedbygge dette er en oppgave, dermed saker jeg ikke mine goder i det hele tatt og ser relasjoner hvor jeg enn går, i Litauen står de sammen med Polen i EU, Hviterussland er noe annet, en splid ses på dette kontinentet, skillet går i Ukraina, og Georgia.
Jeg ser, ser, nedbygge dette skismaet er god polsk politikk, nedbygge skillet mellom katolisisme og russisk gresk ortodoksi, den ortodokse kirke i Serbia og slikt, på god kirkepolitisk manér, Lwów er reisemål, tidligere polsk, nå rett over grensa til Ukraina som Lviv.
Der er det bygget ny ortodoks kirke.
Så svever jeg litt, har fått med meg at щ er szcz, polsk bruker fire bokstaver på en kyrillisk, videre er det tilsvarende språk og det slaviske kommer til meg grønt.
Har med russisk lærebok og skal kunne prate dette også snart.
Ungarsk, videre er dette regionale mønsteret begynnende til stede og ganska så klart, med mange sigøynere sør for karpatene, rumensk må også da kunnes, og albansk og tyrkisk, gresk, videre bortover Silkeveien med alle språka til Kina.
Poff!
Et eventyr.
Posted by Picasa

No comments: