Monday, April 6, 2009

Om den polske høfligheten



Den er ekstrem. Til å ta og føle på, av en eller annen grunn tilpasser jeg meg den litt, men ikke fullstendig, er sleivete i bemerkningene, smiler av dette, drar på det, takk, mange takk, vielen dank, har du pussa nesa de, rævva di, og så videre.
Polakker er forsiktige i sin omgang med andre mennesker, noe så til de grader, det viser til en nasjonalkarakter der de vil være i fred.
Ja, jeg har fått fatt i noe der, sliter og haler videre på det, en djevel kommer opp, noe sier meg at dette er fake.
De liker ikke andre mennesker, rett og slett, derfor har de en fasade for å holde folk unna, og hater deg.
Ha ha ha.
Høflig kommer av tysk «hoflich», har jeg hørt, altså den omgangstonen som er ved hoffet, blant de bedrestilte, god kotyme og respekt for andre som også er rike. (Søkkrike). Ho ho ho.
Jeg ser dette stemmer på en prikk her i Krakow, som er bourgeois by nr. 1 i Polen.
Bønder er ikke slik, ikke arbeidere, de blir ansett som «grove» av krakow-folk, fordi de banner så mye.
Og det er riktig, med høflig overklasse blir underklassen direkte stikk motsatt. To sider av samme sak.
Jeg føler meg tilfreds med denne analysen.

No comments: