Sunday, April 5, 2009

Forskjeller



Akk og ve, og så videre, det er dritt og møkk, og en merkelig tid, nei, her i Polen er man ikke ferdig med krigen, så dermed er man hvertfall ikke ferdig med den kalde krigen.
Jeg er ikke i form til å diskutere dette med dem, nei, at det var ille under kommunismen, igjen og igjen det samme gnålet, videre at Lech Walesa er en forræder og faen i helvete, dette ekle ved Polen ses til de grader.
Polen er en ku. Mø! Uansett hvordan man snur og vender på det fins ikke Polen, det er et slavisk folk mot vest, det er det, kan de ikke snart få dette inn i huet.
Nei, de kan visst ikke det, det er klart at dette er en region, med Litauen som nabo, og videre er det en annen tankegang dermed, Norge har Sverige som nabo, og det er forståelig.
Litauen og Polen er i fleng.
Ellers har de ikke fellesskap med noen, kanskje noe med Tsjekkia og Slovakia, i øst suger det.
Ukraina er godtatt.
Den historiske bevissthet i Polen er bare nasjonslegitimerende.
Og det begynner å demre, at landet rundt Wisła er sporty.
Ok, la det gå sport i det, dette landet som alltid har vært rundt Wisla, denne hellige elven som kryper gjennom landet, svakt, stille, man ser ikke på den hvilken vei den renner, her i Krakow er det slik at den renner sidelengs, sånn sett, altså ikke mot nord, øst-vest, og en polakk som er herfra måtte tenke lenge et sted her for å finne ut av hvilken vei den rant. Vest-øst.
Kast en sigarettsneip oppi, og du får vite, det er trickset.
Białystok, på grensen mot Hviterussland, Belarus, i øst, 300.000 innbyggere, slike byer er det mange av, litt store byer, rundt Oslos størrelse, litt større og litt mindre, dette er Polen.
Metropolen er Warszawa, 2.2 mill.
Biały betyr hvit, mot det hvite Russland. Flatt.
Jeg vil ikke inkluderes i dette, ikke assimileres, ikke integreres, jeg vil kommunisere.
Syting over krigen og kommunistisk dikatur kan jeg ikke noe med, faen.
Egentlig er jeg snill, men slik syting og klaging som polakker driver med hele tiden gjør meg helt vill.
Vel er jeg oppdratt i en kultur hvor man ikke skulle syte og klage, sippe, og så videre, men dette er noe annet, for de tror alt går til helvete uansett og skal bare snakke om hvorfor det gjør det.
Her kunne jeg bruke sterke kraftuttrykk, men det tar seg ikke ut på en offentlig side som dette, men det ligger på tunga og jeg bruker det videre.
De er virkelig bare opptatt av hvorfor alt går i dass! Alltid.
Nei, dette aksepterer jeg ikke, din dritt. Finn på noe bedre. Og uansett om du finner på noe, skal de alltid ha noe å klage på, uansett om du gjør noe bra, er det ikke bra nok.

No comments: