Saturday, July 3, 2010

Tematisk



Leste nå Lena Lindgrens analyse i Morgenbladet nå om tiden, slik den er, bra. Tiden er ikke hva den var, nå er man mer opptatt av essens, enn under postmodernismen, kjønn fins, det er ikke en konstruksjon, krigen i Afghanistan fins, det er ikke bare tekst. Gata her utenfor fins, videre fins datoen, og det er sommer her og jeg selv sitter på mitt kontor med en kopp kaffe og en sigarett. Kult, greit, skal gå ut etterpå, er planen, treffe folk, være i den moderne offentligheten, som er kafélivet. Hm, hva tiden er, jo, ja, jeg er ikke sigøyner, jeg er ikke somalisk mann, jeg er ikke polsk snekker, og så videre, og lurer heller ikke på hvem jeg er og hva jeg er og hva jeg driver med, jeg relaterer til alle jeg møter, er bevisst at jeg alltid er relasjonell i alt jeg gjør.
Jeg er ikke nomade, som surfer gjennom miljøer like a rolling stone, jeg krever god stemning for samtale, ser folk som en mulighet til enhver tid, uten fordommer, ser mennesket.
Og kontekst.
Hva tiden er, den er nå, og i morra, for å si det slik, Martin Heidegger lærte meg å se i morra, på en måte, prosjektere framover og være klar.
Georg Johannessen lærte meg å være konkret, i å se at en tekst er skrevet på et bestemt sted på en bestemt tid, i den konteksten som var da, alltid.
Blankvers tilhører en bestemt tid, som sonetter og så videre.
Tiden nå er obscøn. Det er min diagnose, der jyplinger forblommer virkeligheten for å skaffe seg sex. Skriver artikler og leser bøker og prater med den ene hensikt å skaffe seg sex-partner. Viser seg fram i media og på puber av samme grunn, ikke prisverdig.
Dermed foregår det ikke reelle diskusjoner, man bare følger moter, og den seirende har lest en artikkel ingen andre har lest, da går resten som smør. Har vi en vinner?
Vel, jeg har lest filosofi i vinter, kom til at det fins 3 store filosofer, Kant, Hegel og Aristoteles. Platon er bare et litterært forarbeid, og så videre, Aristoteles lærte oss å tenke, for å dermed kunne sette et plaster på såret, er poenget her ikke tilbake til klassikerne.
Men med disse filosofene ble det sagt noe essensielt, og dermed kan en fornuftig diskusjon foregå.
Så må man forholde seg til virkeligheten.

No comments: