Wednesday, September 23, 2009

International area

 


Det er en fri flyt i meninger overalt, men det er forstokka meninger for det meste, det er nasjonalistisk dritt i alle land, i England, Tyskland, og så videre, meg bekjent er det slik. Å være internasjonal vil si å være nær til der du er, ikke å leve utenpå dette drittet, ta det inn over seg og forholde seg til det, her i jødebydelen i Krakow følte jeg dette enormt forferdelig nå, jeg satt på en benk og så et jødemonument og turister og i det hele tatt noen guider og busser og se om ikke noen kan skjønne dette nå.
Israel, hva er det, et vepsebol for norsk debatt, for verdens dritt, men det er ikke meg som er jøde, heller ikke polakk, eller verdensborger, nei, jeg er meg selv og vil snakke med deg. Til enhver tid, i kommunikasjon, nettopp lest om den tyske og russiske delen av Polen fra 1795 til 1918, da det ikke fantes noen polsk stat, det er interessant og opplysende for gemytt og generell historie i det hele tatt, Krakow lå i den østerrikske delen, men ellers har jeg det bra.
Poenget er å forstå for fremtiden, ikke for fortiden, det er klart at disse stater, Preussen og Russland var interessante foreteelser for sin tid, 1800-tall, videre var verden i en rivende utvikling på den tiden, men ellers er det nå det gjelder, det er greit at Polen ikke fantes da, og de husker dette kollektivt, på en måte, men so what, det er ikke fiender på samme måten som før, æda bæda.
Polakken i dag er mot Russland og skeptisk til EU, på ren historisk basis, så dumme er polakker flest, for tiden, men det skjer forandring, det er reising over en lav sko og folk lærer seg språk og ser selv dette som skjer, en regionalisering av verden der EU er det naturlige siktepunkt for Polen, en integrering mot vest, der Russland er en region for seg selv.
Polen tror liksom det fortsatt står alene mot umulig overmakt, dette er kampsonen.
Posted by Picasa

No comments: