Monday, March 29, 2010

Den katolske tro




Når man ser på dette som kalles katolisismen, er dette fremmed, i første omgang, for vi har ikke helgener, nei, vi har en del andre ting, men ikke denne kontinuerlige pavekirken gjennom historien, med læresetninger og slikt, med Luther ble dette oppsplittet.
For polakker er kristentroen selvsagt, for 96 prosent, for å si det slik, virkelig, og det gjør seg utslag i en del brytninger med omgivelsene, de blir oppfatta som vanskelige å ha med å gjøre av alle nasjoner rundt, i EU og FN og hva som helst, men det er noe her som må gås opp, dette med Guds eksistens, jeg leser Thomas Aquinas, fra side 1, kommer til hans gudsbevis, som er fra Aristoteles, fullstendig tilforlatelig, så jeg kan snakke med polakker om dette nå.
Det må ha vært noe som begynte alt, den første ubevegelige beveger, for å si det med Aristoteles.
Ikke sant?
Videre er det det å si at dette er noe som er lett å forstå, selv for barn, og dette med Jesus er en åpenbaring, sies det, dette er revelation, av Guds eksistens, for menneskene, greit for meg, man kan bruke dette begrepet, åpenbaring, bedre på engelsk, "revelation" som blir et god teknisk ord i denne forbindelse, det er det de mener, at Kristus-hendelsen viser Gud.
Og de mener at dette er bare sånn det er, der ble Gud åpenbart for mennesker. I Jesu oppstandelse fra de døde.
Greit.
Videre er det dette å si, at Jesu helbredelser av syke, er forstått, det er klart at sykdom skyldes skyldfølelse, det vet vel jeg, jeg ser dette i meg alltid, og blir sliten av å ikke kunne si det, man blir syk ut fra skyldfølelse, Jesu "Dine synder er deg forlatt", er dette, men jeg kan helbrede meg selv i så henseende. QED, for å si det slik quod erat demonstrandum. jeg har gjort det. I høst.
Videre, det er det å si at dette med helgener er tilforlatelig helt greit, de gjorde noe spesifikt godt, ta St. Halvard, som jeg har jobba med, mye, han redda en jente som var anklaga for tyveri, fre hennes forfølgere, og det er dette med selvtekt som han ville forhindre, videre dette med å ta alle mennesker på alvor, uansett hva de har gjort, se mennesket! Ecce homo!
Fritt fra alt dritt som det er sagt om dette, som Jesus som sa om de som ville steine kvinnen som var grepet i hor, den som er uten synd, kaste den første sten. Bra.
Gjennom helgener er også noe av Gud åpenbaret ja.
Posted by Picasa

No comments: