Saturday, March 20, 2010

Café Sonata

 


På en beliggenhet rett ved kirke som er den mest sakrale i denne byen for her er minnet etter den hellige Jadwiga som grunnla Krakow universitet år 1400, det er det og det er snart påske, men her er musikk i veggene og ikke noen folk andre enn meg og det er i et galleri som jeg en gang sikkert vil kikke nærmere på, mulig jeg har vært her før, men ett fett for øyeblikket, for nå er det sonatesatsform som gjelder, kanskje, denne musikkformen er som den er og den kan læres, prøves, viderutvikles som alt annet, dermed er dette musikk i toner og noter og en dirigent står borti hjørnet og tenker før orkesteret kommer på plass i Wien og spiller for fulle mugger.
Partitur, fulle folk, fullt i lokalet, også i Wien, der Mozart sikkert dirigerte og Haydn og ingen hvemsomhelst kom opp på podiet som solist eller sang og Joseph Joachim spilte Beethovens fiolinkonsert og Brahms's fylde i siste satsen.
Ok, her er det ikke meg som driver, men navn skjemmer ingen, men inspirerer meg, det tar meg ut på viddene, til fiddler on the roof i jødeland i Russland i gammel tid og if I were a rich man, som Tevye synger, parodi på jøder, fikk jeg med meg seint, videre inn i Polen på Chopin mazurka og musikk og folketoner etter Martin Øvrebakken og jeg er ikke fra Snåsa.
Posted by Picasa

No comments: