Sunday, July 20, 2008

Stier





Oslo om morran, søndag, før kirketid, før klokka 9, før klokka 8, nemlig, en virkelighet jeg har litt peiling på, etter år i utlendighet. Søndag ligger jeg ikke og drar meg med dama, drar'n heller helt ut og går ut året rundt og møter folket. De syndige og sure, i regn og tåke, bortover Stenersgata fra Oslo S, til Grønland, forbi Oslo plaza og spectrum, bak Storgata, ved nedgangen til kjelleren i denne byen, der trollene råder.
Bak det som skjer, er folk fjerne i blikket og Trude Instumyhr kommer på puben og skjems når den åpner klokka 12, tour the force gjennom det lukkede rommet, til Frelsesarmeen for mat, til NRK for sex, man vrir og vender på seg, skrur seg opp og ned gjennom dette virkelighetsbildet, fra Aker Brygge til Plata på 10 minutter, greit.
Jeg er i meg selv nå og vitner om dette, der tre mørke menn, unnskyld er du mørkemann? Dømmende? Jeg vet ikke noe om dette, der de sitter med mobiltelefonen hele tiden og sender tekstmeldinger eller taler lavmælt, er de fra Kosovo eller Bosnia eller Afghanistan mon tro, der tre meget mørke som sikkert er fra Afrika,. Jeg har ikke vært der, i disse landene, men bør kunne se forskjell på en fra Vest-Afrika og Øst-Afrika, får man tro, det er et studium verdt.
Gutta, der de går, en og en, to og to, tre og tre, hvordan kom de til Norge.
Nei, jeg bor ikke i Sverige, jeg bor ikke i Finnland, jeg bor på to forskjellige steder, Polen uten negre og Norge med negre, det er liksom feil, for Polen ligger lenger sør, i slavisk område, midt i Europa.
Vanskelig dette her, jeg er pressa til å danse, føle meg fram, i denne ghetto, som er Norge, som ikke er forstått, bare prosentvis, men rent konkret en søndag morran titter de fram, ulvene, i Polen er det greit hele døgnet, for der er de ett folk.
Oslo er virkelig ikke ett folk.
Et resultat.
Normen er baksida, dermed, der må man kjenne mange folk, mangevis av folkeslag, overalt, fra Gambiere til vietnamesere til burmesere til Thailendinger til vikinger og bergensere, Polen er stort sett fullstendig enhetlig, de snakker samme språk på denne flata.
I fjellet et folkeslag som likner samer, i midt, som kalles høyfjellsfolk, highlendere, som er en merkelig blanding av hunder og hester og bison og villsvin og ulver for utenforstående, merkelig, merkelig, mot de landa i sør som ligger der og venter med Ungarn med sigøynere, tralala.
Jeg føler nordmenn ikke skjønner en dritt av dette, for nordmenn skal bare tjene penger og slåss om makta ved valg og tjene penger på å være service-minded i det hele tatt og de reiser til Tigerstaden for å tjene sitt brød og kjøpe sin dop og komme seg opp og fram i verden, slike folk blir forti nedslitte, der de står i hvitt som en nystrupe og gauler på en kaffebar hver morran for de som er kule.
Jeg orker nesten ikke dette derre, disse fisefine jentene som tror de har peiling men som bare etteraper en eller annen nyrik amerikansk-russisk stil og mener det rette om hva det skal være og miljøvern, jeg blir forbanna på disse tøytene, må forstå dem, for det er de som serverer meg morrakaffen tross alt og holder åpent i tide og utide men jeg går på Egon kafe på byporten der man kan få seg en skikkelig hotellfrokost til hundre spenn og jeg spiser egg og abcon og tre typer sild, men ikke med vodka, men dette er godt og billig, skullerusett!
Godt å ha peiling på dette, jeg dumpa innom her en gang og nå er jeg stamgjest, for skulle du kjøpt dette enkeltvis på et skittent konditori hadde det kosta dobbelt så mye.
Ut for å skape stemning, ta en røyk, inn for å spre meg selv, som menneske, ikke som kunde, på Evita espressobar og nå er det nok.
Man kan ikke i det hele tatt få nok dritt her, eller spre nok dritt, der det er penger å tjene på utringning og jeg outer dermed stedet som grelt eksperimenterende på sex-flopp i varmlufta for å tiltrekke seg ekle mannfolk som skaper foruthlet stemning og dårlige forhold og ikke minst er det sterkere lut som må til, men det er for folket og ikke for internett.
Det følelsesløse i denne kaffeserveringa for feiginger og er mot skafottet, rett og slett, men det er sikkerhetsforanstaltninger her, og jeg vet ikke.
Ok. Jeg føler meg fremmed i denne konteksten, dere, mine venner på blogg, men det er greit når man først ser det, et barpersonale skal lage god stemning og holde kafeen hyggelig, nå får dere sparken alle, kule bar-romper er virkelig ikke nok, en som jobber i bar skal være utadvendt og få gjestene til å hygge seg og få dem i tale. Jeg skjønner.
Det ekleste med dette stedet er rompeberget som styrer bedriften, jeg kjenner ikke sjefen, men kaller han henne uansett rompeberget, og de skrur opp husleia visst uten videre i Oslo sentrum nå, og det er virkelig onde handlinger for de som har penger overtar ukritisk, dette er nitrat forurensning, av miljøet i Oslo sentrum, jeg føler smerte.
Bymiljø, en tendens til et menneske kom inn, ha det, klokka nærmer seg 12 og det ordner seg.
Tilt, over dette forferdelige som skjer der folk jobber for ekle rikinger og vi skal ta dem.


Hvem er disse folka
Der jeg fortsatt sitter på Evita Espressobar i Brugata Grønland og får et nytt blikk, det andre blikk, blikk nr. 2, der går det en del mennesker etterhvert denne søndag morran i juli, den 20. og går ikke berserk her, dette er del to i rapporten for folk.
Blogg for folk, jeg skifter navn her med dette når jeg kommer på nett i dag, for det har de ikke her, bare for sjefene, hu som jobba her sa at de ikke har trådløst nett her, men det er for personalet, og det visste ikke hun som jobba da jeg kom for en time sida, nesten. Da ble hun sur, på meg, som opplyste henne om det, for for sånne idioter er sjefen grei og snill og vennlig, sånn er det bare for oppegående jyplinger av wannabeetypen, skal alltid ha rett og er premenstruelle alltid og jeg grynter i mørket over dette kræsjet som gjør at jeg nå ser disse menneskene som jobber her bedre, en kultur.
Klokka er 11.33, måpende ser jeg meg selv sitte her og skrive og ikke surfe, og det inngir god stemning rett og slett, jeg skriver om dette stedet og observerer på sjel, det lysner, også i været.
En jente ved baren med barn, jeg ser hun leser en avis, en gutt i rød t-skjorte nyvaska og lyst hår, med briller, en nerd, nerd 2 dame kommer bort og jobber her, eller i reklamebransjen, dermed lærer jeg litt om miljø og syndighet og smerte og morradrammen og morraknullet som disse folka liker godt og syns er kjempegøy, nei, er det noe fali da.

No comments: