Thursday, July 31, 2008

Polen siden sist



Full av inntrykk, etter en tur i gamlelandet på fire uker, er jeg tilbake her i dette fremmede landet, i front og tar det som det kommer og finner lite om Polen av interesse på nett, dagsaktuelt, det gjenstår å lese aviser, men jeg har noe info via polakker, jeg tror jeg tror Polen er nydeligere, mer spennende, enn sist jeg var her, i juni, rett og slett, klart en ting er at det er sommer, juli, lipiec, men det er noe som skjer her, som jeg merker på kroppen at de er seg selv her mer, kronekursen har gått enda mer ned siden sist, i forhold til zloty, nå er 100 zloty 250 kroner, mot i juni 240 kroner, i år 2004 var det 170 kroner, dette stiger hele tiden og stadig, så får vi se hvor stabilt nivå kommer, jeg ser polakkene ikke er dumme, de lærer seg for eksempel språk her i Polen Krakow over en lav sko og blir mer internasjonalt orientert.
Polakker er av gemytt innesluttet, de er i sentrum, fra gammelt av, nordmenn er åpne, og vil virke tillitvekkende, slavere tror ikke på deg før du har bevist noe, vist deg tilliten verdig, nordmenn tror på deg inntil det motsatte er bevist, i utgangspunktet.
Det er også i ferd med å forandre seg, der polakker er mer reisende folk og må tilpasse seg der de kommer.
Polen er et gammelt sentrum, Norge er det ikke.
Polen har vært kompakt, presset, men grepet er løsnet og de reiser ut og finner nye venner og lærer og må forandre seg i denne prosessen, de er i Europa og senere verden, en stor folkeblanding er i gang.

No comments: