Wednesday, July 30, 2008

Skyer



Skyer "er" bare vanndamp, feil, skyer er skyer, med bestemte formasjoner, som alltid betrakter bare vitenskapen et bestemt aspekt av det den studerer, man kan kalle det den omvendte feilslutning å si at skyer er vanndamp, for vel kan man se at skyer består av vanndamp, men man kan ikke omvendt si at vanndamp er skyer, for eksempel, dette er en logisk feil å si.
Videre er igjen skyer skyer, noe jeg lærte av forelesninger over George Berkeley, filosofen, ved Hjalmar Hegge, esse est percipi, som Berkeley sa, hadde som maxime, det som er er det som persiperes, oppfattes, og vi ser skyer, her fra fly.
De har en uendelighet av formasjoner, som for eksempel kan ligne fjell, og videre en rekke typer dotter oppe i luften, og de ligger på samme nivå i høyde, flate under, så jeg her på min reise til Polen i dag.
De kan klart betraktes som levende vesener, en sky er som deg og meg, sånn sett, litt vitalisme er her virkelig på sin plass.
The sky is the limit, sier man på engelsk, skyen er topp.

1 comment:

May-Linn said...

Jeg stjelte innlegget ditt til min egen blogg, håper det går bra. Har linket til din blogg under.
www.maylinnistoogood.blogg.no hvis du vil titte.

:-)